Menu
Pilnā versija

Iesaki rakstu:
Twitter Facebook Draugiem.lv

AttiecÄ«bā uz padomju pieminekļiem ir viens aspekts, par ko jābÅ«t skaidram priekšstatam - visā Eiropā šie pieminekļi ir vietÄ“jo krievvalodÄ«go identitātes konsolidācijas punkti. Un sociologiem ir daudzmaz skaidrs, kāpÄ“c tas tā. Tie nav gluži piederÄ«bas atraktori. Par tiem kalpo tā pati māju izjÅ«ta, un par to cits stāsts (cik plaši ietver mājas, sÄ“ta vai reÄ£ions Pribaltika).

Te der pavaicāt, kamdēļ viņiem nepieciešami tik klamzÄ«gi simboli. Vai nav kur citur meklÄ“t identitātes avotus? NÄ“, nav. Krievu identitāte ir organizÄ“ta ap impÄ“riski politiskiem simboliem, kurus neizdodas konvertÄ“t mājÄ«gi etniskos. LÅ«kojoties uz citām diasporām, Ä«riem ir, lÅ«k, danči un dziesmas, leÄ£endas un mÄ«ti, Sv. Patriks un tā tur lapa. Citas diasporas veidojas ap etnisko kultÅ«ru, nevis politiskiem simboliem. Politika var nepazust, arÄ« latvieši trimdā pulcÄ“jās ap karogu un neatkarÄ«bas ideju. Taču saistviela ir tas, ka latvieši var parādÄ«t, lÅ«k, mÅ«su DziesmusvÄ“tki, te mÅ«su dainas, LāčplÄ“sis, LÄ«go un suiti, utt.

Krievi šajā ziņā ir maksimāli de-etniskota tauta. Atņem to pašu sarkano karogu, uzvaras dienu un katjušu - kas paliek? Kur viņu danči (jā, vienu zinām, „kazačoks” saucas, vai) un kur viņu pašu krievu (ne padomju) dziesmas, viņu nācijas svÄ“tki (bez 9.maija, desantnieku dienas un "s novim godom!")? Tā vien identitātes avots paliek „Ä£edi cÄ«nÄ«jās” un „varam atkārtot”.

JāatzÄ«st, tā ir maksa par impÄ“risko titulnāciju, kur krievu identitāte tiek pasniegta kā „default” (tāds noklusÄ“jums, kā fons pārÄ“jām tautām un krievu valodu kā lingua franca jeb starpkultÅ«ru saziņas valodu). LÄ«dz ar to reāli krieviskais paliek par muzeju eksponātu, un nevienam nenāk prātā to likt pamatos aktuālai identitātei. KultÅ«ras atmiņā etnisko aizstāj politiskais. Un, kā atzÄ«mÄ“ pašu krievu komentÄ“tāji, krievu nacionālais kostÄ«ms nav kādi Ä«paši svārki, bet... militārais mundieris.

Un kas zem tā? Novelc uniformu ukrainim, tur "višivanka"; latvietim apakšÄ linu krekls. Izģērb krievu, un tur zem tā mundiera - tukšums. Vai var to identitāti, kāda nu ir, atņemt, un viņi paliks kā dzenbudisti "apskaidrotā tukšumā"? NebÅ«tu slikti, bet jādarbojas filigrānāk, tai pašÄ simboliskā lÄ«menÄ«. Fotostendi darbojas arÄ« uz zemapziņu. VarbÅ«t vÄ“lāk izlikt saplosÄ«to kara tehniku (tikai kuras puses?).

Pārpublicēts no Facebook

Novērtē šo rakstu:

0
0