Sākums Kas mēs esam Kontakti Jūsu ieteikumi un jautājumi Ja vēlaties mūs atbalstīt Reklāma Mobilā

Iesaki rakstu: Twitter Facebook Draugiem.lv

Attiecībā uz padomju pieminekļiem ir viens aspekts, par ko jābūt skaidram priekšstatam - visā Eiropā šie pieminekļi ir vietējo krievvalodīgo identitātes konsolidācijas punkti. Un sociologiem ir daudzmaz skaidrs, kāpēc tas tā. Tie nav gluži piederības atraktori. Par tiem kalpo tā pati māju izjūta, un par to cits stāsts (cik plaši ietver mājas, sēta vai reģions Pribaltika).

Te der pavaicāt, kamdēļ viņiem nepieciešami tik klamzīgi simboli. Vai nav kur citur meklēt identitātes avotus? Nē, nav. Krievu identitāte ir organizēta ap impēriski politiskiem simboliem, kurus neizdodas konvertēt mājīgi etniskos. Lūkojoties uz citām diasporām, īriem ir, lūk, danči un dziesmas, leģendas un mīti, Sv. Patriks un tā tur lapa. Citas diasporas veidojas ap etnisko kultūru, nevis politiskiem simboliem. Politika var nepazust, arī latvieši trimdā pulcējās ap karogu un neatkarības ideju. Taču saistviela ir tas, ka latvieši var parādīt, lūk, mūsu Dziesmusvētki, te mūsu dainas, Lāčplēsis, Līgo un suiti, utt.

Krievi šajā ziņā ir maksimāli de-etniskota tauta. Atņem to pašu sarkano karogu, uzvaras dienu un katjušu - kas paliek? Kur viņu danči (jā, vienu zinām, „kazačoks” saucas, vai) un kur viņu pašu krievu (ne padomju) dziesmas, viņu nācijas svētki (bez 9.maija, desantnieku dienas un "s novim godom!")? Tā vien identitātes avots paliek „ģedi cīnījās” un „varam atkārtot”.

Jāatzīst, tā ir maksa par impērisko titulnāciju, kur krievu identitāte tiek pasniegta kā „default” (tāds noklusējums, kā fons pārējām tautām un krievu valodu kā lingua franca jeb starpkultūru saziņas valodu). Līdz ar to reāli krieviskais paliek par muzeju eksponātu, un nevienam nenāk prātā to likt pamatos aktuālai identitātei. Kultūras atmiņā etnisko aizstāj politiskais. Un, kā atzīmē pašu krievu komentētāji, krievu nacionālais kostīms nav kādi īpaši svārki, bet... militārais mundieris.

Un kas zem tā? Novelc uniformu ukrainim, tur "višivanka"; latvietim apakšā linu krekls. Izģērb krievu, un tur zem tā mundiera - tukšums. Vai var to identitāti, kāda nu ir, atņemt, un viņi paliks kā dzenbudisti "apskaidrotā tukšumā"? Nebūtu slikti, bet jādarbojas filigrānāk, tai pašā simboliskā līmenī. Fotostendi darbojas arī uz zemapziņu. Varbūt vēlāk izlikt saplosīto kara tehniku (tikai kuras puses?).

Pārpublicēts no Facebook

Novērtē šo rakstu:

0
0

Seko mums

Iesūti ziņu
Mēs domājam, ka...

21

Nenopietnā rotaļa

FotoVasaras saulgrieži ir laiks, kad pati daba uz brīdi sastingst, lai ceļu pretī gaismai mainītu uz ceļu pretim tumsai. Attieksme pret gaismu un tumsu ir būtiska katra cilvēka dzīves sastāvdaļa, tā ietekmē ne tikai viņa ikdienas ritmu, bet arī uzskatus. To, ka pašā dabā labās gaismas kļūst mazāk, bet sliktās tumsas vairāk, nav iespējams uztvert nopietni. Nenopietnība kļūst par būtisku Līgo svētku sastāvdaļu, tā tiek ne tikai atļauta, bet pat pieprasīta.
Lasīt visu...

21

Atkal "Bolt" taksists: kā policija reaģēs uz kārtējo naida noziegumu?

FotoVakar “Krustpunktā” bija diskusija, vai patiešām tiesībsargājošās iestādēs realitāte ir nulles tolerance pret jebkādām kara, agresijas vai nacionālā naida kurināšanas izpausmēm. Liels paldies zvērinātam advokātam Laurim Liepam par principiālas pozīcijas paušanu. Jācer, ka Iekšlietu ministrijas un Valsts policijas izstrādātais algoritms darbosies arī praksē. Taču šobrīd izskatās, ka viss tik gludi gluži neiet.
Lasīt visu...