Tas ir nepieņemami, ka cilvÄ“ki ir brÄ«vi runÄt tÄ, kÄ vÄ“las
DiÄna Zande* · 17.01.2023. · Komentāri (0)Redzot to, ka 13. SaeimÄ uzplaukušajam aizskarošas runas stilam ir turpinÄjums arÄ« 14. SaeimÄ, pÄ“dÄ“jÄs nedēļÄs man ir bijušas pÄrdomas par to, kÄ savas politiskÄs pÄrliecÄ«bas komunicÄ“ daži no mÅ«su 100 priekšstÄvjiem. Un par to, ka, realizÄ“jot mÅ«sdienu sabiedrÄ«bÄ nozÄ«mÄ«go vÄrda brÄ«vÄ«bu, tikpat nozÄ«mÄ«gi ir saglabÄt skaidru apziņu par sociÄlo lÄ«dztiesÄ«bu, kas ir demokrÄtiskas sabiedrÄ«bas neatņemama daļa.
JÄ“dzienu “naida runa” pÄ“dÄ“jos gados apspriež arvien vairÄk gan politiskÄ, gan juridiskÄ gan sadzÄ«ves komunikÄcijas kontekstÄ (šovasar vienÄ no saviem ierakstiem FB arÄ« aktualizÄ“ju šo tematu). DomÄju, ka daudzi ir ievÄ“rojuši, ka robeža starp to, kÄda saziņa ir un kÄda nav pieņemama publiskÄ komunikÄcijÄ, kļūst arvien neskaidrÄka.
No vienas puses, vÄrdus, kurus pirms 100 gadiem izmantoja, lai kÄdu sÄpinÄtu, šobrÄ«d gandrÄ«z vairs nelieto ar mÄ“rÄ·i pazemot vai ievainot, jo tie Ä«sti “nedarbojas” (piemÄ“ram, vÄrdi cÅ«ka, zoss, lops, u.c.). Toties citus vÄrdus, kuri pirms 100 gadiem bija ikdienas sarunu valodas norma (šie vÄrdi joprojÄm ir latviešu valodas vÄrdnÄ«cÄs - piemÄ“ram, kroplis, ÄigÄns, žīds, pederasts, nÄ“Ä£eris u.c.), mÅ«sdienÄs vairums cilvÄ“ku nelieto, jo tie sabiedrÄ«bas lielÄkÄs daļas apziÅ†Ä ir ieguvuši aizskarošu nozÄ«mi.
No otras puses, daļa cilvÄ“ku apzinÄti komunikÄcijÄ ar citiem lieto dažÄdus vÄrdus vai izteicienus ar skaidru mÄ“rÄ·i pazemot, noniecinÄt, aizskart, sÄpinÄt, nodarÄ«t pÄri. To var redzÄ“t ne tikai saskarsmÄ“ uz ielas, sociÄlajos tÄ«klos, bet arÄ« politiskÄs debatÄ“s.
DažkÄrt cilvÄ“ki mÄ“dz lietot aizskarošu valodu vai uzvedÄ«bu bez mÄ“rÄ·a tÄ«ši sÄpinÄt, bet kÄ daļu no sadzÄ«ves saskarsmes. Parasti šÄds runas veids ir apgÅ«ts dzÄ«ves laikÄ, tiek izmantots vidÄ“, kurÄ cilvÄ“ks uzturas, un viņš neapzinÄs savas runas ietekmi uz citiem. Diez vai tas bÅ«tu attiecinÄms uz Saeimas deputÄtiem, kuriem ir politiskÄ pieredze un skaidra apziņa par to, ko grib panÄkt ar savu uzstÄšanos.
Kas tad ir runas veids, kuru daži mÄ“dz apsveikt, dÄ“vÄ“jot par “skaidru valodu, tiešu runu”, bet daudzi citi uztver ar sÄpÄ“m, pazemojumu un aizvainojumu? Kas ir naida runa un aizskaroša runa?
ApvienotÄs NÄcijas definÄ“ naida runu, ka tÄ ir: “…jebkÄda veida saziņa runÄ, rakstiski vai uzvedÄ«bÄ, kas uzbrÅ«k vai izmanto nievÄjošu vai diskriminÄ“jošu valodu, attiecinot to uz personu vai grupu, pamatojoties uz kÄdu no šÄ«s personas vai grupas identitÄtes aspektiem (reliÄ£iju, etnisko piederÄ«bu, tautÄ«bu, rasi, izcelsmi, dzimumu, seksuÄlo orientÄciju, mentÄlÄs vai fiziskÄs veselÄ«bas stÄvokli vai citu identitÄtes aspektu).”
https://www.un.org/.../understanding.../what-is-hate-speech
Naida runai raksturÄ«gs tas, ka runÄtÄjs tieši rosina uzbrukt, diskriminÄ“t kÄdu grupu vai cilvÄ“ku. Bet tai raksturÄ«gi arÄ« epiteti, apgalvojumi, kas sekmÄ“ vai aizstÄv ļaunprÄtÄ«gus stereotipus par kÄdu grupu. Un naida runa var notikt, nepasakot nevienu vÄrdu – ar žestiem, simboliem, uzvedÄ«bu. Naida runa izjauc sociÄlo mieru un var kļūt par draudiem cilvÄ“ktiesÄ«bÄm. Un galu galÄ, sabiedrÄ«ba, kura pieņem šÄdu runas veidu kÄ normu, rada vidi, kurÄ nÄkotnÄ“ var bÅ«t apdraudÄ“ta cilvÄ“ku drošÄ«ba.
Aizskaroša runa ir naida runas šÄ·ietami it kÄ “nevainÄ«gÄkÄ mÄsa”. TÄ ir tÄda runa, kas liek kÄdam citam justies aizvainotam, sarÅ«gtinÄtam vai dusmÄ«gam. TÄ ir rupja vai aizskaroša, bet bez tieši definÄ“tiem draudiem. No tÄ var rasties priekšstats, ka aizskaroša runa nebÅ«tu aplÅ«kojama kÄ tiešs cilvÄ“ku tiesÄ«bu pÄrkÄpums. BET! Sekas aizskarošai runai var bÅ«t lÄ«dzÄ«gas kÄ naida runai.
Ko nodara naida runa un aizskaroša runa? Naida runa pÄ“dÄ“jos gados ir arÄ« psiholoÄ£ijas pÄ“tniecÄ«bas redzes lokÄ. Tiek pÄ“tÄ«ts, kÄdas sekas var piedzÄ«vot cilvÄ“ki, pret kuriem tiek vÄ“rsta naida vai aizskaroša runa. PÄ“tÄ«jumu rezultÄti rÄda to, ka cilvÄ“ki no grupÄm, pret kurÄm vÄ“ršas šÄda runa, ir pakļauti mentÄlÄs veselÄ«bas problÄ“mu riskam, - emocionÄlai traumai, paaugstinÄtam stresam, trauksmes traucÄ“jumiem, bailÄ“m, depresijai. ŠÄ«m sekÄm vairÄk pakļauti cilvÄ“ki, kuriem ir augstÄks emocionÄlais jutÄ«gums (kas ir bioloÄ£iski noteikta iezÄ«me) Naida runas sekas var bÅ«t arÄ« tÄdas, ka sabiedrÄ«bÄ pieaug neuzticÄ“šanÄs starp dažÄdÄm grupÄm.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/cl2.1245
https://journals.sagepub.com/.../10.1177/15248380221108070
https://journals.sagepub.com/.../10.1177/0081246320985343
Esmu sieviete. Esmu heteroseksuÄla latviete, man nav Ä«pašu pazÄ«mju, kas mani ļoti atšÄ·irtu no daudziem citiem cilvÄ“kiem mÅ«su zemÄ“, un šobrÄ«d es nepiedzÄ«voju tieši pret mani vÄ“rstu naida runu. Man it kÄ nevajadzÄ“tu satraukties par to, ko kÄds pasaka no Saeimas tribÄ«nes. Jo mani tas “it kÄ” neskar. Bet man nav pieņemams, ka pret kÄdu citu cilvÄ“ku vai cilvÄ“ku grupu izmanto aizskarošu vai naida runu. Un es negribu bÅ«t novÄ“rotÄja šÄdai komunikÄcijai, ar savu klusÄ“šanu atzÄ«stot to par normu.
Es ceru, ka arÄ« jums, mani draugi un sekotÄji, rÅ«p tas, kÄ mÄ“s viens pret otru izturamies – mÄjÄs, Ä£imenÄ“, uz ielas, skolÄs, internetÄ, iestÄdÄ“s, valdÄ«bÄ. Jo tas nosaka to, kÄdÄ vidÄ“ dzÄ«vosim mÄ“s, kÄdÄ vidÄ“ dzÄ«vos mÅ«su bÄ“rni. Es ceru, ka mÅ«su valstÄ« pie atbildÄ«bas sauks gan tos, kuri aizskar cilvÄ“kus uz ielas, gan tos, kuri aizskar citus cilvÄ“kus vai grupas no Saeimas tribÄ«nes.
* CaurkritusÄ« AttÄ«stÄ«bai/Par deputÄta amata kandidÄte