KÄdēļ es Å¡ogad nolikÅ¡u ziedus RÄ«gÄ pie Uzvaras pieminekļa jeb FaÅ¡isma renesanse LatvijÄ
AinÄrs KadiÅ¡s · 13.04.2022. · Komentāri (0)KÄ vÄ“stÄ« jau pats virsraksts, šis nav vienkÄrši publicistisks raksts. Šis ir paskaidrojums, kurš, ļoti iespÄ“jams, bÅ«s jÄraksta policijÄ vai Valsts drošÄ«bas dienestÄ. LabÄk es to daru, tÄ teikt, preventÄ«vi. IespÄ“jams, ka tas liks iedarbinÄt kÄdu smadzeņu kroku arÄ« cilvÄ“kiem, kuriem domÄšana, analizÄ“šana un vÄ“rtÄ“šana nav stiprÄ puse, tiem, kuri pieraduši truli pildÄ«t pavÄ“les no “augšas”. IespÄ“jams, ka šis raksts pat novÄ“rsÄ«s manu apcietinÄšanu. Zem tÄ bÅ«s mans paraksts - esmu radis atbildÄ“t par saviem vÄrdiem.
Konteksts: RÄ«gÄ (starp citu, ne centrÄ, bet PÄrdaugavÄ) ir uzcelts monuments par godu uzvarai pÄr hitlerisko VÄciju OtrajÄ pasaules karÄ, kura oficiÄlais nosaukums ir: ”Piemineklis Padomju Latvijas un RÄ«gas atbrÄ«votÄjiem no vÄcu fašistiskajiem iebrucÄ“jiem”. Šeit ir saite uz plašÄku informÄciju:
PÄ“dÄ“jos trÄ«sdesmit gados šis objekts raisÄ«jis un pat provocÄ“jis visdažÄdÄkÄs, tajÄ skaitÄ – vistumšÄkÄs cilvÄ“ku emocijas. Protams, monuments vai skulptÅ«ra pati par sevi nevar nodarÄ«t ne labu, ne ļaunu – tas ir tikai arhitektu veidots un skulptoru apstrÄdÄts nedzÄ«vs akmens, bronza vai kÄds cits materiÄls. Bet dzÄ«vÄ«bu tam piešÄ·ir vÄ“stÄ«jums. VÄ“stÄ«jums, kuru tam piešÄ·ir autors(i), un vÄ“stÄ«jums, kuru uztver skatÄ«tÄjs. Viss, kam pieskÄrušÄs cilvÄ“ka rokas, kļūst par vÄ“stÄ«jumu.
Un te sÄkas problÄ“mas. MÄ“s varam Ä“zelim rÄdÄ«t pat visizcilÄkÄ mÄkslinieka gleznotu kluso dabu ar Äboliem un burkÄniem - tÄ viņu atstÄs vienaldzÄ«gu. Viņš nevar uztvert vÄ“stÄ«jumu, jo dzÄ«vo citu vÄ“rtÄ«bu pasaulÄ“. IespÄ“jams, ka par daudzÄm no tÄm mums nav pat ne jausmas. Bet, ja mÄ“s aizkÄrsim šai gleznai priekšÄ burkÄnu saišÄ·i, Ä“zelis atdzÄ«vosies un ieinteresÄ“sies par to. TÄ dara arÄ« ļoti liela sabiedrÄ«bas daļa, visu vÄ“rtÄ“dami kategorijÄ - “kÄds man no tÄ labums”, ar to parÄdÄ«dami savu nespÄ“ju raudzÄ«ties uz pasauli dziļÄk, no plašÄkas perspektÄ«vas. TÄtad – ne vien objekts nosaka savu iespaidu un ietekmi uz cilvÄ“kiem, bet arÄ« cilvÄ“ku attieksme pret to.
SavukÄrt attieksmi veido ļoti daudzi faktori. MÄ“s neviens neesam nokrituši no Marsa kÄ baltas lapas. MÄ“s esam piedzimuši no saviem konkrÄ“tajiem tÄ“viem un konkrÄ“tajÄm mammÄm, kuri savukÄrt sevÄ« nes savu senÄu gÄ“nus, kuri piedzimuši, dzÄ«vojuši un – gribot negribot – ietekmÄ“jušies no tÄs zemes kultÅ«ras, tradÄ«ciju, reliÄ£ijas, valodas, politikas, ekonomikas un sadzÄ«ves, kurÄ dzÄ«vojuši paši un kurÄ dzÄ«vojuši, savukÄrt, viņu senÄi.
TÄdÄ“jÄdi kaut kÄdas attieksmes tendences kopÄ ar raksturu mÅ«sos jau ir iedzimtas. Un LatvijÄ, bet konkrÄ“ti – gadÄ«jumÄ ar Uzvaras pieminekli, tas rada problÄ“mas. Latvija kÄ neatkarÄ«ga valsts ir pastÄvÄ“jusi vien nieka 34 gadus (1921 – 1940; 1991 – 2004). VienÄ«gais uzplaukums ir bijis saucamajos “Ulmaņlaikos” un saucamajos “okupÄcijas gados” (1945 – 1989). Kopš saucamÄs “neatkarÄ«bas” atgÅ«šanas 1990. gadÄ Latvija ir katastrofÄli degradÄ“jusies VISÄ€S pozÄ«cijÄs – demogrÄfija, ekonomika, izglÄ«tÄ«ba, mÄksla, garÄ«gums utt.
TÄ kÄ valsts pÄrvaldÄ“ un parlamentÄ pÄrsvarÄ ir latviešu tautas pÄrstÄvji, tas vedina uz drÅ«mÄm domÄm un rada tautai kompleksus. Ir kļuvis acÄ«mredzams, ka latvieši ir izdzÄ«vojuši tik daudzus gadsimtus, tikai pateicoties tam, ka viņiem netika dota vara – viņi bija dzimtcilvÄ“ki un kalpi. PÄ“dÄ“jie trÄ«sdesmit gadi liecina, ka nekontrolÄ“tos vai pat ļaunprÄtÄ«gi veicinÄtos apstÄkļos šÄ«s cilts Ä«patņi Ätri vien aprij viens otru. Par to jau, starp citu, jau vairÄk nekÄ pirms simt gadiem rakstÄ«ja latviešu pravietis – dižgars JÄnis PliekšÄns (Rainis):
Krauklis krauklim aci saudz,
Vilks vilkam nekož rīkli
KÄdi zvÄ“ri esam mÄ“s?
Kožam paši savu tautu!
Var tikai cerÄ“t, ka šÄ« CilvÄ“ka dvÄ“sele no Mūžības neredz, kÄ latvieši ir piesmÄ“juši savu neatkarÄ«bu un ko izdarÄ«juši ar savu tautu.
Ko nu?! AtzÄ«t, ka pats vainÄ«gs, šÄ·iet, ir visgrÅ«tÄkais un neiespÄ“jamÄkais uzdevums. Skaidrs – jÄmeklÄ“ vainÄ«gais! Un tÄlu nav jÄmeklÄ“ – tie ir KRIEVI! SÄ«ks gariņš nekad neatzÄ«st savas kļūdas. Viņš nav spÄ“jÄ«gs palÅ«gt piedošanu. Viņš nevar nostÄties cilvÄ“ku priekšÄ, paskatÄ«ties viņiem acÄ«s un pateikt: “Piedodiet man! Es kļūdÄ«jos. Man nebija taisnÄ«ba!” PatmÄ«lÄ«ba un paša niecÄ«gums to neļauj...
Daudz vieglÄk un komfortablÄk ir rÄdÄ«t ar pirkstu uz citu. Un LatvijÄ tie ir krievi, padomju “okupÄcija” un viss, ka ar to saistÄs. To, ka Latvijas pagrimums sÄkÄs lÄ«dz ar Padomju SavienÄ«bas sagraušanu un “neatkarÄ«bas atgÅ«šanu”, vairums spÄ«tÄ«gi izliekas neredzam un nesaprotam.
Bet nu – pie virsrakstÄ minÄ“tÄs tÄ“mas. Šis pieticÄ«gais ekskurss Latvijas valsts un tautas vÄ“sturÄ“ bija vajadzÄ«gs, lai parÄdÄ«tu un kaut nedaudz izskaidrotu, kÄdēļ Uzvaras piemineklis bieži vien tiek uztverts ar tik slimÄ«gu jÅ«tÄ«gumu, kas savukÄrt izraisa naidu un pat agresiju. Tas ir pašnerealizÄ“jušÄs tautas kompleksu, mūžīgÄ upura lomas, baiļu no sevis ieraudzÄ«šanas spogulÄ«, savas sÄ«kumainÄ«bas, nesaticÄ«bas un bezspÄ“cÄ«bas un bezizejas un arÄ« realitÄtes apziņas kokteilis.
Šis kokteilis ir toksisks; ilgstoši atrodoties tÄ iespaidÄ, cilvÄ“ks degradÄ“jas. Viņš protestÄ“, grib izrauties no šÄ« stÄvokļa, bet, nezinÄdams, ka to paveikt, veic bÄ“rnišÄ·Ä«gas darbÄ«bas. Uzvaras pieminekli ir mÄ“Ä£inÄts uzspridzinÄt, jaunÄko notikumu kontekstÄ tas ir bijis apliets ar zilu un dzeltenu krÄsu.
ŠÄ·iet, neviens no šiem aktÄ«vistiem nav pievÄ“rsis uzmanÄ«bu piemineklÄ« iegravÄ“tajiem gadu skaitļiem “1941 – 1945”, bet ietiepÄ«gi turpina to asociÄ“t ar “krievu okupÄciju”, kas turpinoties lÄ«dz šodienai. Hallo! Aizej, draugs, uz Saeimu, Ministru kabinetu, prezidenta pili un citiem varturu/neliešu midzeņiem, un saskaiti tur krievus! Neaizmirsti tikai noņemt cepuri, zemu paklanÄ«ties, nobuÄot vÄ“lÄ«gi pastiepto roku un pateikties sastaptajiem “kungiem” par nesavtÄ«go, pašaizliedzÄ«go darbu Latvijas tautas labÄ. NÄ“, nÄ“ – tie nav krievi, kuri izpostÄ«juši Latviju un turpina to darÄ«t...
Tikpat bÄ“rnišÄ·Ä«gi, neizprotot problÄ“mas bÅ«tÄ«bu un cenšoties jÄt ar diviem zirgiem vienlaicÄ«gi, ir RÄ«gas domes mÄ“Ä£inÄjumi “noregulÄ“t” situÄciju, pasludinot pieminekli par “nedrošu”, avÄrijas stÄvoklÄ« esošu un norobežojot to ar žogu.
Bet ir lietas, kuras vairs nevar klasificÄ“t kÄ bÄ“rnišÄ·Ä«bu. Un tÄ ir fašisma reabilitÄcija vai pat atdzimšana. Tas ir saistÄ«ti.
Citēju:
RÄ«ga, 7.apr., LETA. Saeima ceturtdien galÄ«gajÄ lasÄ«jumÄ pieņēma likumu "Par Ukrainas cietušo un bojÄ gÄjušo upuru piemiņas dienas noteikšanu", kas paredz par Ukrainas cietušo un bojÄ gÄjušo upuru piemiņas dienu noteikt šÄ« gada 9.maiju.
ŠÄ·iet – nu kas tur sevišÄ·s?! Katrs normÄls cilvÄ“ks jÅ«t lÄ«dzi militÄros konfliktos boja gÄjušo civiliedzÄ«votÄju tuviniekiem un draugiem. Bet te ir nianse. KÄ zinÄms – sÄtans slÄ“pjÄs detaļÄs.
Priekšlikumu par Ukrainas kara upuru piemiņas dienas noteikšanu 24.februÄrÄ« Saeima noraidÄ«ja. Bet priekšlikumu par šÄ«s dienas noteikšanu 9.maijÄ – pieņēma. KÄdēļ? LÅ«k, kÄdēļ – 9. maijs visÄ plašÄs Krievijas teritorijÄ, ka arÄ« daudzÄs postpadomju valstÄ«s ir Uzvaras diena. KÄdas uzvaras? Uzvaras pÄr fašistisko VÄciju. JÅ«s teiksiet – bet visa Eiropa to svin 8.maijÄ. Nu un?! ArÄ« ZiemassvÄ“tkus un pat Jauno gadu cilvÄ“ki svin dažÄdÄs dienÄs, un nekÄdas problÄ“mas tas nerada. TÄ ir piekasÄ«šanÄs.
Un vÄ“l. Visai pasaules tas bija un ir Otrais pasaules karš. Bet absolÅ«tajam krievu un bijušo PSRS republiku iedzÄ«votÄjiem tas ir Lielais TÄ“vijas karš. KÄdēļ? TÄdēļ, ka Padomju SavienÄ«ba uzvarÄ“ja šajÄ karÄ, samaksÄdama par uzvaru ne naudÄ, bet ar savu iedzÄ«votÄju dzÄ«vÄ«bÄm. PSRS zaudÄ“ja aptuveni 40 miljonus (!) dzÄ«vÄ«bu...
Ceļojot pa Krievijas FederÄciju, acÄ«s krÄ«t daudzie Uzvaras pieminekļi un piemiņas vietas kritušajiem LielajÄ TÄ“vijas karÄ. TÄdas ir gan etnisko krievu teritorijÄs, gan daudzo autonomo republiku administratÄ«vajos centros, kur krievu ir maz. GandrÄ«z katra PSRS dzÄ«vojoša Ä£imene šajÄ karÄ zaudÄ“ja kÄdu tuvinieku. Daudzi tika sakropļoti. LÅ«k, kÄdēļ virs reihstÄga plÄ«voja sarkanais karogs ar sirpi un Ämuru, nevis kÄds no sabiedroto karogiem – zvaigžņots vai sarkanbalti zils.
9. maijs krieviem un visiem, kuri cÄ«nÄ«jÄs pret hitlerisko VÄciju, ir un bÅ«s kritušo piemiņas, kara ciešanu, bÄ“du un uzvaras prieka sajaukums. Daudziem pareizticÄ«gajiem, pie kuriem pieder vairums krievu, ir paradums mirušos pieminÄ“t ar tostu un degvÄ«na glÄzÄ«ti. ArÄ« svÄ“tkos alkohola lietošana ir kļuvusi par gandrÄ«z neatņemamu ziemeļu tautu kultÅ«ras sastÄvdaļu, tÄdēļ neizcelsim to un nepiekasÄ«simies.
Ir jÄsaprot, ka daudziem tÄ ir Ä«paša diena, kurai “Ä«pašumu” piešÄ·Ä«ra tÄ“vu un vectÄ“vu izlietÄs asinis, sprÄdzienu saplosÄ«tie Ä·ermeņi un karalaukÄ norautÄs un atstÄtÄs Ä·ermeņa daļas. 9. maija svinÄ“tÄjiem ir pilnvarojums no saviem senÄiem atzÄ«mÄ“t šo dienu, kur un kÄ viņi vÄ“las. Protams, netraucÄ“jot un neapdraudot sabiedrisko kÄrtÄ«bu. Atceramies, ka “trešajÄ reihÄ” mums bija paredzÄ“ts zemcilvÄ“ku statuss, tÄdēļ uzvara pÄr to var bÅ«t prieka avots.
Protams, ir cilvÄ“ki, kuri nekautrÄ“jas ekspluatÄ“t šo tautas traģēdÄ«ju vienlaikus ar triumfu un mÄ“Ä£ina celt savu necilo personÄ«bu nozÄ«mÄ«bu ar dažÄdÄm lÄ“tÄm akcijÄm un saukļiem, piemÄ“ram: “MÄ“s varam atkÄrtot!”, “Uz BerlÄ«ni!” utt. ŠÄdiem cilvÄ“kiem es varÄ“tu vienÄ«gi ieteikt kaut vienu nedēļu padzÄ«vot novembra lietÅ« uz klaja lauka izraktÄ, dubļainÄ bedrÄ“. Bez jebkÄdÄm labierÄ«cÄ«bÄm. VÄ“l labÄk – vairÄkas. Bez iespÄ“jas nomazgÄties. Bet ar iespÄ“ju pamosties ledÅ« sasalušÄs drÄ“bÄ“s. Un tÄ – diendienÄ. VarbÅ«t viņi aizdomÄtos...
Un tomÄ“r – kur te fašisma atdzimšana? LÅ«k, kur, citÄ“ju:
ŠajÄ piemiņas dienÄ pie publisko personu Ä“kÄm, privÄto tiesÄ«bu juridisko personu un personu apvienÄ«bu Ä“kÄm, kÄ arÄ« dzÄ«vojamÄm Ä“kÄm jÄnovieto Latvijas valsts karogs sÄ“ru noformÄ“jumÄ.
Un tas ir tikai loÄ£iski – kas vienam uzvara, otram – zaudÄ“jums. MÄ“s svinam, fašisti – sÄ“ro. Viss pareizi. IespÄ“jams gan, ka tÄ ir smalka ironija un delikÄts mÄjiens uz Eiropas SavienÄ«bas likteni, jo, citÄ“ju citu avotu:
ArÄ« 9. maijam ir simboliska nozÄ«me Eiropas vÄ“sturÄ“, jo šajÄ datumÄ 1950. gadÄ tika sperts pirmais solis pretÄ« Eiropas SavienÄ«bas izveidei, kas nodrošinajusi agrÄk karojošo valstu mierÄ«gu lÄ«dzÄspastÄvÄ“šanu un izaugsmi. Tie ir svÄ“tki, ko visi eiropieši, taja skaitÄ arÄ« mÄ“s, atzÄ«mÄ“ kÄ Eiropas dienu. (Autora bold).
KÄ saka – komentÄri lieki. Nevienam, šÄ·iet, nav noslÄ“pums, ka Latvija tÄpat kÄ daudzas citas “valstis” nonÄkusi ASV kolonijas statusÄ. Ar to bÅ«tu izskaidrojama pretruna starp augstÄk minÄ“tÄs Eiropas dienas svinÄ“šanas mudinÄjumu un LR Saeimas jaunizcepto, iepriekš minÄ“to likumu, kurÄ, starp citu, teikts arÄ« - citÄ“ju:
...noteikts pirotehnisko izstrÄdÄjumu izmantošanas aizliegums 2022.gada 9.maijÄ un 10.maijÄ. TÄpat šajÄ dienÄ valsts un pašvaldÄ«bu iestÄdes publiskus izklaides un svÄ“tku pasÄkumus nerÄ«kos un arÄ« pašvaldÄ«bas neizsniegs atļauju publiska pasÄkuma rÄ«košanai. PašvaldÄ«bÄm arÄ« bÅ«s jÄanulÄ“ atļauju publiska pasÄkuma rÄ«košanai šogad 9.maijÄ, ja tÄda izsniegta lÄ«dz likuma spÄ“kÄ stÄšanÄs dienai.
Ja šÄ« (9.maijs) ir uzskatÄma par Eiropas (Eiropas SavienÄ«bas) dienu, tad gan, manuprÄt, salÅ«tu aizliegums un sÄ“ru lentas lietošana šajÄ dienÄ kopÄ ar ES dalÄ«bvalsts karogu bÅ«tu attaisnojama, saprotama un pat veicinÄma. AcÄ«mredzot to sapratuši arÄ« LR viedie likumdevÄ“ji. Joks, protams – viņi neko nelemj; viņi dara, ko liek.
Pat aklam ir redzams, ka šis ir kÄrtÄ“jais “pretkrievu” likums ar mÄ“rÄ·i kaitinÄt un pazemot krievus un citus krievvalodÄ«gos, šÄ·elt un naidot sabiedrÄ«bu, eskalÄ“t tajÄ konfliktu, bet ideÄlÄ gadÄ«jumÄ – izraisÄ«t pilsoņu karu vai vismaz etniskas nesaskaņas. Bet ugunsgrÄ“ks, kÄ zinÄms, izraisÄs no mazas liesmiņas.
Un nobeigumÄ. ArÄ« man ir mandÄts pieminÄ“t LielÄ TÄ“vijas kara cÄ«nÄ«tÄjus un kritušos, kÄ arÄ« priecÄties par uzvaru šajÄ karÄ. ArÄ« mans tÄ“vs tur bija. ZaudÄ“ja vienu aci. Tika šÄ·embu plosÄ«ts. Viena nogÄja gar pašu sirdi, atstÄdama garu rÄ“tu. Cita sakropļoja pirkstu. Cita ietriecÄs gūžÄ, kur arÄ« palika uz ilgiem, ilgiem gadiem. Tikai vairÄkus gadu desmitus pÄ“c kara to izdevÄs izoperÄ“t. Bija kontuzÄ“ts. Un tomÄ“r – palika dzÄ«vs. AtšÄ·irÄ«bÄ no daudziem saviem cīņu biedriem.
Karš nav nekas romantisks un skaists. Karš nav mÄkslas filma, kur varoņi cÄ“li krÄ«t ar lodi sirdÄ«, pÄ“dÄ“jo reizi vÄ“l noskÅ«pstÄ«dami savu mīļoto un apgaroti izdzisdami. Karš ir milzu nelietÄ«ba un noziegums, kurÄ – diemžēl - cieš cilvÄ“ki, kuri to nav izraisÄ«juši. Bet karš, kurÄ cilvÄ“ki aizstÄv savu Ä£imeni, savu godu, savu zemi un – ja tÄ ir to vÄ“rts – savu valsti, bet daudzi tajÄ noliek savas galvas - top svÄ“ts. Vismaz tiem cilvÄ“kiem, kuri tajÄ bija iesaistÄ«ti, un viņu piederÄ«gajiem.
JÄ – arÄ« es tur biju. ArÄ« es tur izlÄ“ju asinis. Esmu dzimis 16 gadus pÄ“c kara beigÄm. Un tomÄ“r – savÄ ziÅ†Ä - es tur biju. Es biju VisaugstÄkÄ domÄs un sava tÄ“va asinÄ«s.
Un es bÅ«šu pie Uzvaras pieminekļa 9.maijÄ un nolikšu tur ziedus. Un paspiedÄ«šu roku krievam, tatÄram, ukrainim, baltkrievam, baškÄ«ram un latvietim. Un pat amerikÄnim. Visiem drosmÄ«gajiem labas gribas CilvÄ“kiem, kuri piemin savus kritušos, svin uzvaru, svin dzÄ«vi, brÄ«vÄ«bu un vÄ“las mieru. Kurš man to var aizliegt?!
PaspiedÄ«šu roku arÄ« cilvÄ“kam, kura tÄ“vs vai vectÄ“vs krita vai karoja frontes otrÄ pusÄ“. NÄve visus samierina; tie bija tÄdi laiki. Par mieru bÅ«s jÄgÄdÄ mums kopÄ...
Bet mÄ“s - mÄ“s esam dzÄ«vi, un mÅ«su uzdevums ir nosargÄt savas Ä£imenes, bÄ“rnus un visus lÄ«dzcilvÄ“kus no kara šausmÄm, fašisma renesanses, etniskiem konfliktiem un varturu provokÄcijÄm un terora. Lai mÄ“s par karu zinÄtu tikai no nostÄstiem...
Lai jums Miers!