Menu
Pilnā versija

Iesaki rakstu:
Twitter Facebook Draugiem.lv

Saeima ik pÄ“c pāris gadiem braši saņemas kompensÄ“t ebrejiem savulaik atņemto Ä«pašumu vÄ“rtÄ«bu, taču pÄ“c tempa uzņemšanas šis it kā cÄ“lais centiens parasti noplok. Iemesls — naudu grib savākt personu grupa, kam ar okupantu nodarÄ«tajām pārestÄ«bām nav gandrÄ«z nekā kopÄ«ga.

Latvijas Ebreju draudžu un kopienu padome, kas sākotnÄ“ji virzÄ«ja “nekustamo Ä«pašumu atdošanas” un tagad “restitÅ«cijas miljonu” saņemšanu, ir reÄ£istrÄ“ta tikai 2003. gadā. “Latvijas ebreju kopienas restitÅ«cijas fonds” reÄ£istrÄ“ts tikai 2016. gadā.

Šajās organizācijās darbojas galvenokārt tie ebreji, kuri Latvijā ieradušies padomju gados, kas nav Holokaustā izdzÄ«vojušo Latvijas ebreju pÄ“cteči un kuriem nav konstatÄ“jams gandrÄ«z nekāds objektÄ«vs vÄ“sturisks sakars ar tiem Latvijas ebreju izcelsmes pilsoņiem, kuri radÄ«ja Latvijas ebrejiem piederošÄs vÄ“sturiskās vÄ“rtÄ«bas — namus, uzņēmÄ“jdarbÄ«bu, mākslas un kultÅ«ras vÄ“rtÄ«bas.

Taču viņi jau kopš deviņdesmito sākuma sevi dÄ“vÄ“ par “ebreju kopienu” un ir publiski redzami, jo viņu vadÄ«bā ir vairāki ietekmÄ«gi baņķieri. Tie gan pÄ“dÄ“jos gados cÄ«nās ar tiesvedÄ«bām par naudas atmazgāšanu Francijā, kur viņiem pirmajā instancÄ“ tika piespriests 80 miljonu sods. Lieta, protams, tika pārsÅ«dzÄ“ta, bet Latvijā paralÄ“li atkal tika intensificÄ“ti mÄ“Ä£inājumi veikt “restitÅ«ciju”, tikai šoreiz namu vietā prasot summu, kas sākotnÄ“ji bija diezgan lÄ«dzÄ«ga Francijas tiesas piespriestajam sodam.

ŠÄ«s organizācijas atrodas vienā adresÄ“ ar muzeju “Ebreji Latvijā”, kuru apmeklÄ“jušie cilvÄ“ki ziņo par šÄ« muzeja pārpilnÄ«bu ar PSRS (ne tikai ebreju) simboliku. Ebreju draudžu un kopienu padomes izpilddirektore Gita Umanovska (dz. Mordehaja) jau 1970. gadā kļuvusi par VDK aÄ£enti ar segvārdu “Džīna”, viņu savervÄ“jis čekists Romanovs. Viņas uzdevums, cik var spriest no “čekas maisa” kartÄ«tes, bijis izspiegot RÄ«gā iebraukušo ārzemnieku politiskos uzskatus.

Holokaustu pārdzÄ«vojušie Latvijas ebreji un viņu pÄ“cteči, kuri kopš dzimšanas ir Latvijas Republikas pilsoņi, lielākoties biedrojas ap “Šamir” draudzi, kuru vada RÄ«gas virsrabÄ«ns Dr. Menachems Barkahans — arÄ« viņa tÄ“vs Nātans Barkāns bija virsrabÄ«ns.

“Šamir” draudze par savu ziedotāju lÄ«dzekļiem izveidojusi RÄ«gas ebreju geto muzeju, kas atrodas SpÄ«Ä·eros starp Maskavas ielu un Daugavu, - tur notiek starptautiskas zinātniskas konferences, tiek izdotas grāmatas, iekārtotas izstādes un notiek vÄ“stures faktu parādÄ«šana sabiedrÄ«bai bez politizācijas.

Tā kā šeit pulcÄ“jas tie nedaudzie Latvijas ebreji un viņu pÄ“cteči, kuriem bÅ«tu likumiskas tiesÄ«bas prasÄ«t pirmskara Ä«pašumu restitÅ«ciju, tad RÄ«gas ebreju geto apmeklÄ“jošajiem politiÄ·iem parasti ir interesanti izdzirdÄ“t, kā šejienieši skaidrā latviešu valodā pamato — mums nekādu restitÅ«ciju no Latvijas Republikas nevajag, jo Latvija nevar atbildÄ“t par okupantu nodarÄ«tajiem zaudÄ“jumiem. RabÄ«ns M. Barkahans to ne reizi vien skaidrojis žurnālistiem. LÅ«k, fragments no kādas intervijas:

— Vai atbalstāt ideju, ka Latvijai jākompensÄ“ tās ebrejiem nodarÄ«tie zaudÄ“jumi?

— Bet Latvija taču ebrejiem neko nav nodarÄ«jusi! Latvija bija okupÄ“ta, cieta visi! Par zaudÄ“jumiem jāatbild tiem, kas tos nodarÄ«juši. Daudzi nemaz nezina, ka ebreju mazos Ä£imenes biznesus un viņiem piederošÄs Ä“kas atņēma padomju režīms Baigajā gadā, kad tÅ«kstoši ebreju tika deportÄ“ti uz SibÄ«riju kopā ar latviešiem, poļiem, lÄ«viem un visiem citiem! IzsÅ«tÄ«ja uz Gulagu arÄ« manus senčus, es tāpÄ“c piedzimu Vidusāzijā. RÄ«gā atgriezāmies tikai daudz vÄ“lāk, man nācās latviešu valodu mācÄ«ties no nulles. Nacistu okupācijas laikā mÅ«su radinieki zaudÄ“ja vÄ“l atlikušo, kas viņiem piederÄ“ja, un tad arÄ« dzÄ«vÄ«bu. Latvija bija zaudÄ“jusi neatkarÄ«bu jau pirms tam. Ja par šiem nodarÄ«jumiem kādam ir jāatbild, tad tie ir attiecÄ«gie okupācijas režīmi. Nevis mÅ«su daudz cietušajai valstij!

— Bet ik pa laikam parādās mÄ“Ä£inājumi pieprasÄ«t naudu no Latvijas valsts budžeta par, kā norādāt, svešu varu nodarÄ«tiem postÄ«jumiem.

— Saprotiet: nekas nevar atdot tos simts tÅ«kstošus noslepkavoto dvÄ“seļu, kas gāja bojā Holokaustā. Pie kura Latvijas Republika nav vainojama. Cik maksā kaut viena asins lāse? Daudzi pirmskara ebreju Ä«pašumi tagad kalpo labdarÄ«giem nolÅ«kiem, jo vairs nav, kam tos atgÅ«t. PiemÄ“ram, Sabiles sinagogā tagad ir izstāžu zāle, kas ir atbalstāmi, jo nav SabilÄ“ vairs ebreju, kas to varÄ“tu lietot lÅ«gšanām. Tukuma sinagogas telpās darbojas InvalÄ«du sporta klubs, utt.

— Kā latviski pareizi sacÄ«t: “ebrejs” vai “žīds”?

— Man nav iebildumu pret abu šo vārdu lietošanu. Mans tÄ“vs un vectÄ“vs par sevi sacÄ«ja “žīdi”, pirmskara Latvijā to lietoja, šis vārds skan Blaumaņa darbos un citur latviešu literatÅ«rā. Taču ne tikai nacistu, bet arÄ« padomju ideoloÄ£ijas dēļ (tā bija vÄ“rsta pret demokrātisko IzraÄ“las valsti) savulaik “žīds” bija nevÄ“lams vārds, tāpÄ“c šim vārdam pielipušÄs “sovoku” pieskaņas dēļ mÅ«sdienās to lieto arvien retāk.

— Ja tomÄ“r “restitÅ«cija” notiktu un Latvijas valsts mÅ«sdienās samaksātu par okupantu nodarÄ«tajām zvÄ“rÄ«bām pagātnÄ“, kā šÄ« summa bÅ«tu jātÄ“rÄ“?

— Esmu pret to, ka nauda tiek atdota kaut kādiem privātiem veidojumiem vai konkrÄ“tām personām. To vajadzÄ“tu izlietot vÄ“sturiskās patiesÄ«bas izpÄ“tei un rezultātu popularizÄ“šanai, jauniešu un skolnieku izglÄ«tošanai par kādreizÄ“jiem notikumiem, lai visi zinātu, ko svešas varas nodarÄ«jušas mÅ«su valstij. Visam bÅ«tu jānotiek redzami, atklāti un uz publiska konkursa pamatiem.

ŠÄ« nostāja saskan ar, piemÄ“ram, Kirova Lipmana un citu Latvijas ebreju nostāju, kuru senči te dzÄ«vojuši gadsimtiem ilgi: viņi neprasa “restitÅ«ciju”, jo tā neatdos bojā gājušos radiniekus.

No šÄ«s nostājas var arÄ« mÄ“Ä£ināt saprast, kāpÄ“c “restitÅ«cijas” prasÄ«tāji nevÄ“ršas pret Krievijas Federāciju (kā PSRS saistÄ«bu un tiesÄ«bu pārņēmÄ“ju) vai Vāciju: vienkāršÄk taču pieprasÄ«t, lai Latvijas nodokļu maksātāji kompensÄ“ zvÄ“rÄ«bas, ko Latvijai nodarÄ«juši ārÄ“jie ienaidnieki, nevis pieprasÄ«t kompensāciju no tām valstÄ«m, kam par to reāli bÅ«tu jāatbild.

Turklāt Vācija jau deviņdesmitajos gados izmaksāja kompensācijas vÄ“l dzÄ«vajiem Holokausta pārdzÄ«votājiem un viņu radiniekiem Baltijas valstÄ«s, vÄ“lāk izmaksāja naudu arÄ« tiem latviešiem, ko savulaik nelikumÄ«gi bija iesaukuši leÄ£ionāros un spieduši karot par Hitleru, draudot pretÄ“jā gadÄ«jumā pašus nošaut un radus nosÅ«tÄ«t uz koncentrācijas nometni.

Latvijas likumi visu laiku jau ir paredzÄ“juši iespÄ“ju, ka Ä“ku Ä«pašnieki no 1939. gada — neatkarÄ«gi no savas etniskās izcelsmes — vai viņu mantinieki denacionalizÄ“ un atgÅ«st savus nekustamos Ä«pašumus. To pašu var darÄ«t arÄ« uzņēmumu akciju mantinieki — tādā veidā atgÅ«ta, piemÄ“ram, RÄ«gas laku un krāsu fabrika (vÄ“lāk pārcelta uz Dobeli), kā arÄ« vairākas trÄ«sdesmito gadu zemnieku kooperatÄ«vu teritorijas VidzemÄ“ un SÄ“lijā, kas tagad pieder kooperatÄ«vu mantiniekiem.

Situācija lÄ«dzinās apmÄ“ram tādai, ka daži RÄ«gā dzÄ«vojoši vācieši, piemÄ“ram, apvienotos “vācu luterāņu draudzÄ“” un pieprasÄ«tu valstij atdot šo personu privātÄ«pašumā PÄ“terbaznÄ«cu, jo lÄ«dz 1939. gadam PÄ“terbaznÄ«ca (kuru vācieši kara laikā nodedzināja un kas pÄ“c tam rekonstruÄ“ta par Latvijas nodokļu maksātāju naudu) atradās baltvāciešu draudzes bilancÄ“, pie kam šodienas “vāciešu draudze” nevarÄ“tu pierādÄ«t savu saistÄ«bu ar pirmskara draudzi.

Iepriekš par šo tÄ“mu:

https://nra.lv/latvija/riga/149941-stabu-iela-63-ipasuma-vai-viedoklu-strids.htm

https://www.pietiek.com/raksti/ebreju_kopiena_atkal_kaskis/

https://focus.lv/news/ari-latviesi-var-but-tada-situacija-rabins-skaidro-ka-godigi-sadalit-ebreju-ipasumu-kompensacijas?24677

Novērtē šo rakstu:

0
0